Een maand in het zonnige Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marieke Haas - WaarBenJij.nu Een maand in het zonnige Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marieke Haas - WaarBenJij.nu

Een maand in het zonnige Paramaribo

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal!

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de super leuke reacties! Heel erg leuk om te lezen! Hopelijk gaat het met jullie net zo goed als dat het met mij gaat! Vandaag ben ik alweer een maand in Paramaribo… onbegrijpelijk wat gaat de tijd snel! Maar natuurlijk mis ik jullie!! nog maar 3 maanden te gaan en dan ben ik alweer in Nederland! :) (bekijk het maar positief – hahah)

Over een kleine 4 weken is Tim al hier! Daar kijk ik echt zo naar uit! Ik wil hem graag laten zien waar ik momenteel leef! Heerlijk een weekje vakantie samen! Natuurlijk gaan we leuke tripjes maken zodat Tim ook een indruk krijgt van het mooie Paramaribo!

Zondag 1 maart had ik toch wel een heel raar gevoel! Het eerste toernooi van dansen waar ik niet bij kon zijn. Gelukkig werd ik goed op de hoogte gebracht van de stand van zaken! Allemaal super goed gedaan.. een trotse trainster hier! Omdat de meiden allemaal flink aan het dansen waren kon ik natuurlijk niet achter blijven! Ik heb s avonds een 3 uur durende bootcamp salsa les gevolgd met 4 verschillende stijlen! Het was echt leuk om te doen en het smaakte meteen naar meer! Ben nu ook begonnen met een salsa cursus. Ik ga 2x per week een uur salsa les nemen en moet 26 maart afdansen! Zo ben ik toch nog een beetje bezig met dansen!

Ook op stage begin ik steeds meer te wennen. Vorige week een dag meegelopen met de triage wat ik heel interessant vond! Mensen die hier naar de spoedeisende hulp komen worden eerst gezien door een spoedeisende hulp verpleegkundige. Deze beoordeeld de situatie doormiddel van de klachten en de vitale functies van de patiënt (bloeddruk, pols, saturatie, temperatuur). De patiënt krijgt vervolgens een urgentiecode 1,2,3,4,5. Ik heb 8 patiënten zelfstandig een urgentiecode kunnen geven. Het was erg leerzaam! Verder valt het mij op dat er veel mensen binnen komen met een intoxicatie (vergiftiging) van bijvoorbeeld chloor of gramoxone (verdelgingsmiddel). Ontzettend heftig. Patiënten die chloor innemen gaan er niet dood aan.. maar als je gramoxone inneemt ga je snel dood. Na inname is er helaas geen weg terug. De schade die het middel teweegbrengt aan het menselijk lichaam is niet te herstellen. Na inname worden de slijmvliezen van het lichaam aangetast vanwege de verschroeiende werking. Het gehele darmkanaal raakt beschadigd, er beginnen namelijk scheuren op te treden. Het gevolg is dat het middel rechtsreeks in de buikholte terechtkomt. Verder treedt ook een algehele bloedvergiftiging in het lichaam op. Ook de inwendige organen worden aangetast, vooral de nieren en de lever. Dit proces voltrekt zich in een rap tempo in het lichaam. Niet best dus… en iedere dag komen er mensen binnen die of chloor hebben gedronken of gramoxone.

We lopen stage van maandag tot en met donderdag van 7.00u tot 15.00u. Donderdag middag hebben we dus al weekend. De weekenden hier voelen echt letterlijk als vakantie! Heerlijk genieten van het weer (ook al regent het hier soms flink). We gaan veel leuke dingen doen zoals stappen en zwemmen. Vorige week zijn we naar een poolparty geweest, dit was ontzettend gaaf! We werden daar naar toegebracht met een (open) party bus.. dansend en zingend door het centrum van Paramaribo! Moet je meegemaakt hebben! ;) Afgelopen vrijdag was het hier een nationaal feest voor de Hindoestanen namelijk het Holi Phagwa feest! We zijn naar het onafhankelijkheidsplein gegaan voor het Holi Phagwa festival. Mega gaaf was dat!! Iedereen gooide met gekleurde poeder en verf. Zie de leuke foto’s het was een kleurig feestje! Maar helaas na heel wat schrobben en wassen is de verf/poeder nog niet verdwenen.. mijn haar heeft alle kleuren van de regenboog. Maar het scheelt dat iedereen er zo bij loopt!

Ook Pap en Mam hebben hun ticket geboekt en komen naar Suriname! Woow… wat leuk dat ze komen! Ik denk alleen dat het voor hun een hele cultuurshock gaat worden.. maar ik vind het natuurlijk wel heel leuk om ze te laten zien in wat voor chaos ik momenteel leef! Pap zorg maar dat je zwemdiploma haalt want je moet met het vliegtuig een heel stuk over het water! Nee onzin! Ik vind het ontzettend leuk en lief dat jullie komen!

Aanstaande zondag ben ik jarig.. gek idee om mijn verjaardag zonder jullie te vieren! Maar als jullie maar beloven dat jullie zondag een borrel op mij drinken! :D Zaterdag en zondag ga ik een trip maken naar het binnenland (Brownsberg/kabelbaan/stuwdam). Dus ik ga hier mijn verjaardag waarschijnlijk op vrijdag vieren.

Nou lieve mensen… dit was het wel weer in het kort! Ik ga aankomende week weer flink genieten, en jullie horen van me!
XX Marieke

Ohja… Mam, je zult het niet geloven! Maar ik strijk zelfs mijn uniformen… het moet niet gekker worden met mij! HAHA!!!

Lieve meiden van Dynamite, Reflex, Chrissy&Denise en Romy... Heel veel succes aanstaande zondag! Hopelijk kunnen we weer wat groeien in de punten!


  • 09 Maart 2015 - 20:00

    Petra:

    Hoi Marieke,

    Wat leuk om je ervaringen weer te lezen. Fijn dat Tim binnenkort komt,weer fff bijkletsen.
    Ook je ouders die je niet kunnen missen TOP dat hun ook komen. Enne zelf strijken? ?? Goed bezig Marietje.
    Alvast een fijne verjaardag, geniet ervan.
    Gr Petra

  • 09 Maart 2015 - 20:27

    Annemiek:

    Hè Marieke,

    Wat schrijf je leuke verhalen! Een feestje om te lezen! Geniet van alles wat op je pad komt. En wat betreft t dansen aankomende zondag..We gaan er vanuit dat we je een mooi bericht kunnen sturen!
    Groetjes Annemiek

  • 09 Maart 2015 - 21:42

    Caro:

    Lieve lieve Marie,

    Thanks voor je boeiende verhalen! Wat fijn dat de tijd zo snel gaat, dan heb je het goed maar je zin! Van de andere kant gaat je toptijd dan ook vlug voorbij...extra genieten ;-) Leuk joh dat je ouders ook komen, echte wereldreizigers! Eerst Tim om naar uit te kijken, dan je ouders, heel fijn voor je :-)
    Wat ik me nog afvroeg hè, waarom intoxiceren die mensen zichzelf? Is dat een ts? Of zit het in een jerrycan terwijl ze denken dat het water is? Dat was in Oeganda vaak zo met benzine, te triest voor woorden, maar dacht dat Suriname wel wat meer ontwikkeld was.

    Nou, ik wens je nog veel leerzame casussen en veel lol tussendoor! xxxxxxxx Caro
    En de groeten van Roel!

  • 09 Maart 2015 - 21:50

    Sam:

    Goed om te lezen dat het zo goed met je gaat Marieke, en vooral dat je zoveel geniet! Alvast een hele fijne verjaardag, we zullen er een op je drinken dit weekend!

    Geniet ervan! xx Sam

  • 09 Maart 2015 - 23:08

    Cor Linders:

    Hoi Marieke,
    Een mooi verhaal, al een maand voorbij een goed teken dat de tijd gaat, dat betekent ook dat je het naar de zin hebt. Als Tim komt zit de stage er al half op. Fijn dat je veel ervaring opdoet en van je vrije tijd ook volop geniet.
    Fijn dat we je zo kunnen volgen.
    XXX en groetjes uut kuuk



  • 09 Maart 2015 - 23:23

    Martha Linders:

    Hoi Marieke, wat heb je weer een mooie brief geschreven.En een foto van zuster Marie,fijn dat je t zo goed naar je zin hebt en geniet met volle teugen.We drinken t weekend wel n borrel op jou verjaardag.geniet en tot t volgende bericht vanuit Suriname groetjes en een dikke kus!

  • 10 Maart 2015 - 08:42

    Sjors Reijs:

    Mooi Marieke,

    Super ervaringen allemaal!
    Die weekjes tot Tim komt zullen hopelijk voorbij vliegen..
    Geniet er maar mooi van daar, en alvast fijne verjaardag.
    Gr Sjors

  • 12 Maart 2015 - 16:08

    Tonny En Annie.:

    Hoi Marieke.

    Wat spannend allemaal en wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    We zullen Zondag aan jou denken en er eentje op drinken.
    wij wensen jou een hele fijne VERJAARDAG !!!!! Geniet er van .


    Groetjes Tonny en Annie xxxxxx

  • 13 Maart 2015 - 08:34

    Mieke :

    Marieke wij wensen jou een fijne verjaardag en het is leuk om jou verhalen te lezen super mooi van Mieke en Cor gr.

  • 26 Maart 2015 - 20:44

    Miranda Linders:

    Goede avond Marieke,

    Veel succes met het afdansen vanavond!

    groetjes, Miranda

  • 29 Maart 2015 - 18:39

    Tante Mia:

    Hoi Marieke,

    Even een berichtje uit Cuijk. Britt heeft mij geleerd hoe ik het moet doen.
    Ik heb je reisverslag gelezen, een hele belevenis. In Cuijk gaat alles prima!

    Veel liefs en dikke kus van Jan en Mia
    en de rest.

  • 02 April 2015 - 09:32

    Imke Michiels:

    Beetje laat Marieke, wat fijn dat je het er zo naar je zin hebt. Wij beginnen vanavond met competitie, we drinken er een op jou en gaan natuurlijk voor de winst! Geniet er nog van, en heel veel plezier!! Liefs Imke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 27 Jan. 2015
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 10344

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

09 Februari 2015 - 19 Juni 2015

Mijn stage in Suriname

Landen bezocht: